WaterCampus en het NEW-project vier sessies over ondernemerschapsintroductie waar PhD-studenten een kijkje in de keuken krijgeven in de entrepreneurswereld en omgekeerd.
Winnaars van de Business Development Course 2022 – PhD kandidaat Edwin Ross & MSc student sustainable entrepreneurship Stijn Kromwijk – over hun ervaring met het programma: “Dit is niet je gemiddelde cursus; het is een geweldige ervaring geweest met echte kansen waarbij we een ander licht te zien kregen met een praktische insteek. We overwegen nu zelfs om onze theoretisch opgestelde bedrijf naar een nieuwe hoogte te brengen.”
De ervaring
“Ik denk dat Marco de Graaffs omschrijving van de Business Development Course zeker een nauwkeurige is: ‘een hogedrukpan van wetenschappers en ondernemerschapsstudenten die samen een praktisch businessplan in slechts vier dagen klaarstomen,” aldus Kromwijk. “Deze cursus gaat veel verder en biedt ander perspectief dan wat we in andere cursussen leren.” Ross voegt daarbij: “Er is gewoon zo’n goed oog voor de praktische kant en het biedt een hoop mogelijkheden om met waterondernemers te spreken. Het heeft me inzicht gegeven in de toepassingen van mijn onderzoek in de echte wereld.
Kromwijk en Ross besteedden samen vier intensieve sessies aan het onderwerpen van een vermarktingsplan van Ross’ onderzoeksonderwerp – een chloraatsensor die de ontwikkeling van gevaarlkijk deeltjes in waterzuivering kan detecteren. “Ik wist niets van Edwins onderzoek, maar ik leerde er snel meer van tijdens onze cursus,” legt Stijn uit. “Het gaf me een toepassing van mijn kennis opgedaan tijdens mijn Masters’ en dat maakte het ook heel echt.” Edwin “Ik was blij verrast om mijn PhD-project zo in een ander licht te zien. Het ontwikkelen van een businessplan op die basis is iets waar ik nooit eerder over nagedacht had.”
De winst
De cursus staat in het teken van het overbruggen van wetenschappelijk onderzoek en zijn marktwaarde. “De eerste twee dagen gingen over het verkennen van beschikbare markten en draaiden vooral om brainstormen,” vertelt Ross. Kromwijk voegt daar lachend bij: “de eerste dag draaide vooral erom dat Edwin zijn onderzoek aan mij uitlegde. Daarna kwam mijn expertise pas in beeld. Op de derde dag kregen we professionele terugkoppeling die onze stategie enorm verbeterde en op de vierde dag kregen we de kans om ons plan te presenteren aan een panel succesvolle waterondernemers. Het was een intensieve maar rijke ervaring.”
Zo verrijkend zelfs, dat de heren er €2.500 mee verdienden ten gifte van de WaterCampus partners om hun plan verder op te tuigen. “Het is wel zo’n som waardoor je denkt: ‘daar moeten we misschien verder mee gaan’,” aldus Kromwijk. Ross: “En het voelt ook alsof we dat wel kunnen. De cursus heeft me niet alleen een kennismaking geboden met de ondernemerswereld, maar ook hoe we erg zelf in verder kunnen.”
En wat is het geheime recept om te winnen? “We hadden het helderste plan. We waren gedetaileerd op het gebied van marktwaarde en we waren goed voorbereid ons plan te presenteren. Maar volgens de jury was het wel een ‘close call’.
“What is the secret to winning? The team: “We made the clearest plan. We had a great level of detail on the market value and were well prepared on how to present it to the market. Having said that, the jury – consisting of professional water entrepreneurs – said it was a close call between us and another one of the eight groups.”
“De Business Development course was erg leuk. Voor iedereen die er nog over twijfelt: doe mee. Als je interesse hebt in een ondernemersavondtuur, is dit de plek om je te oriënteren. Doe het gewoon!”
Wil je ook succes behalen?
Neem contact op met Ronald Wielinga, ondernemensbeheerder via +31 6 121 38 876 of r.wielinga@watercampus.nl.